Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Single Cycle Master Degree (6 years)
  3. Medicina e Chirurgia [H4103D - H4101D]
  4. Courses
  5. A.A. 2024-2025
  6. 4th year
  1. Laboratory Medicine
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Laboratory Medicine
Course ID number
2425-4-H4101D262
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Techniques and Methodology in Pathology 1 Course ID number 2425-4-H4101D262-H4101D037M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Microbiology 1 Course ID number 2425-4-H4101D262-H4101D038M
Course summary SYLLABUS
Course full name Medical Genetics Course ID number 2425-4-H4101D262-H4101D077M
Course summary SYLLABUS
Course full name Clinical Biochemistry and Molecular Biology Course ID number 2425-4-H4101D262-H4101D178M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

  1. Lo studente deve apprendere le caratteristiche professionali del lavoro dell'anatomopatologo, con l'obiettivo di instaurare un proficuo rapporto professionale interdisciplinare
  2. Il corso si prefigge di fornire allo studente gli strumenti necessari per la corretta richiesta delle indagini microbiologiche e per l’interpretazione critica dei risultati, sia come probabilità di malattia che di gravità e del significato fisiopatologico, clinico e prognostico.
  3. Principali tecniche di diagnostica in citogenetica, citogenetica molecolare e genetica molecolare
  4. Il corso si prefigge di fornire allo studente gli strumenti necessari per la corretta richiesta delle indagini di laboratorio biochimico-cliniche e per l’interpretazione critica dei risultati, sia come probabilità di malattia che di gravità e del significato fisiopatologico, clinico e prognostico.

Contenuti sintetici

  1. Compiti professionali dell'anatomopatologo; tecnologie in uso nel laboratorio di Anatomia Patologica
  2. Accertamenti diagnostici relativi alle infezioni respiratorie, del sistema nervoso centrale, dell’apparato gastroenterico, dell’apparato genito-urinario. Infezioni in gravidanza. Del feto, del neonato e dell’infanzia, infezioni sistemiche, cardiache, delle ossa, delle articolazioni e della cute, infezioni opportuniste e nosocomiali. Metodologie e tecniche diagnostiche dirette ed indirette nella batteriologia, virologia, micologia e parassitologia. Valutazione della sensibilità in vitro dei microorganismi ai farmaci antimicrobici. Discussione di casi clinici.
  3. Principali tecniche di diagnostica in citogenetica, citogenetica molecolare e genetica molecolare
  4. Biochimica Clinica e Biologia Molecolare Clinica: gestione delle richieste degli esami di laboratorio. Valutazione dell'appropriatezza delle richieste. Argomenti specifici

Programma esteso

Vedi programma esteso di ciascun modulo

Prerequisiti

conoscenze acquisite duraante i corsi delle scienze di base

Modalità didattica

Didatticaa erogativa: Lezioni frontali

Materiale didattico

Slides fornite durante il corso

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Scritto con 30 domande a scelta multipla ed esame orale.
9 domande di biochimica clinica: sufficienza 5/9
9 domande di gentica medica: sufficienza 5/9
6 domande di anatomia patologica: sufficienza 3/6
6 domande di microbiologia clinica: sufficienza 3/6

L'esame scritto è superato quando l'esaminando raggiunge la sufficienza in ciascun modulo ed il computo delle risposte esatte raggiunge 18/30.
In questo caso accede alla parte orale.

Orario di ricevimento

Appuntamento su richiesta per mail
valerio.leoni@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

  1. The student must learn the professional characteristics of the anatomopathologist's job, with the aim of being able to establish a profitable professional relationship
  2. The course aims to provide the student with the tools necessary for the correct request of microbiological investigations and for the critical interpretation of the results, both in terms of disease probability and severity and pathophysiological, clinical and prognostic significance.
  3. to introduce the students to the correct prescription of genetic testing
  4. The goal of the course is to provide the tools for the correct use of biochemical, and the definition of their indications and interpretation.

Contents

  1. Professional tasks of the anatomopathologist; technologies used in the Pathological Anatomy laboratory
  2. Diagnostic tests relating to respiratory, central nervous system, gastrointestinal and genitourinary tract infections. Infections in pregnancy. Of the fetus, newborn and infancy, systemic, heart, bone, joint and skin infections, opportunistic and nosocomial infections. Direct and indirect diagnostic methods and techniques in bacteriology, virology, mycology and parasitology. Evaluation of the in vitro sensitivity of microorganisms to antimicrobial drugs. Discussion of clinical cases.
  3. tecniques of cytogenetics, molecular cytogenetics and molecular genetics
  4. Clinical Biochemistry And Clinical Pathology: Lab test in oncology and rheumatology. Inflammation markers. Discussion of clinical reports.

Detailed program

See detailed programs of each part

Prerequisites

basic sciences knowlledge

Teaching form

Lectures

Textbook and teaching resource

Slides distributed during the course

Semester

First semester

Assessment method

A quiz with 30 multiple choice questions
Oral examination.

9 for clinical biochemistry: at least 5/9 right answer
9 for medical genetics: minimal 5/9
6 for pathology: minimal 3/6
6 for clinical microbiology: minimal 3/6

Exames would be considered achived when the student reaches the minimal for the 4 parts and the total score is at least 18/30.
Thus, the student can proceed to the oral examination.

Office hours

Appointemt on request by e-mail
valerio.leoni@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
6
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
12
Degree Course Type
6-year single cycle Master Degree
Language
Italian

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics