Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Psychology
  2. Bachelor Degree
  3. Scienze e Tecniche Psicologiche [E2403P - E2401P]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Physiological Psychology
  2. Summary
Insegnamento con partizioni Course full name
Physiological Psychology
Course ID number
2526-2-E2401P008
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Physiological Psychology - 1 Course ID number 2526-2-E2401P008-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Physiological Psychology - 2 Course ID number 2526-2-E2401P008-T2
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Area di apprendimento

1: Contenuti e competenze per descrivere e promuovere il cambiamento del funzionamento psicologico individuale

Obiettivi formativi

Conoscenza e comprensione

  • Conoscere le basi neuroanatomiche e funzionali della mente umana al fine di spiegare il funzionamento cognitivo, emotivo e comportamentale dell’individuo

**Capacità di applicare conoscenza e comprensione

  • Capacità di inquadrare il comportamento normale e patologico nel contesto del funzionamento normale o patologico di sistemi neurofunzionali. Capacità di individuare i principali strumenti diagnostici comportamentali o strumentali per lo studio di patologie neurocognitive e comunque nella ricerca neuroscientifica.

**Autonomia di giudizio

  • Il corso sviluppa la capacità critica e autonoma di analizzare dati, concetti e teorie neuroscientifiche, favorendo una riflessione personale su tematiche complesse come la coscienza, il dolore, le emozioni, l’empatia e i ritmi biologici.

**Abilità comunicative

  • Lo studente acquisisce padronanza del linguaggio tecnico proprio delle neuroscienze, imparando a comunicare in modo chiaro ed efficace contenuti scientifici, risultati e argomentazioni, sia a interlocutori specialisti che non specialisti.

**Capacità di apprendimento

  • Il corso stimola l’autonomia nello studio e la capacità di approfondimento personale, fornendo le basi metodologiche e teoriche per affrontare con spirito critico e iniziativa ulteriori percorsi formativi o di ricerca nel campo delle neuroscienze.

Contenuti sintetici

L'insegnamento mira a fornire allo studente conoscenze sull'architettura neuro-funzionale dei meccanismi di controllo omeostatico, dei processi cognitivi ed emotivi dell’essere umano. In particolare verranno fornite le basi neuro-funzionali del sistema nervoso, nonché le principali teorie e modelli sulle funzioni mentali sviluppati nell’ambito delle Neuroscienze Cognitive e della Psicobiologia, al fine di favorire la comprensione del funzionamento cognitivo, emotivo e comportamentale dell’individuo sia sano che con deficit/lesioni specifiche.

Programma esteso

Prerequisiti

L'insegnamento richiede le conoscenze di base sull'anatomia e fisiologia del sistema nervoso, impartite nell’insegnamento di Fondamenti anatomo-fisiologici dell'attività psichica.

Metodi didattici

Modalità di verifica dell'apprendimento

Testi di riferimento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Learning area

1: Knowledge and skills useful to understand, promote and change individual psychological functioning

Learning objectives

Knowledge and understanding

  • Knowing the neuroanatomical and functional bases of human mind in order to understand the cognitive, emotional and behavioral functions.

Applying knowledge and understanding

  • Ability to recognize and frame normal and abnormal behaviour in the contex in the contex of the relevant neurofunctional systems.
  • Ability to identify key diagnostic (behavioural or instrumental) tools to approach neurocognitive disorders and, in general, in neuroscience research.

Making judgements

  • The course fosters the ability to critically and independently analyze data, concepts, and neuroscientific theories, encouraging personal reflection on complex topics such as consciousness, pain, emotions, empathy, and biological rhythms.

Communication skills

  • Students develop command of the technical language specific to neuroscience, learning to communicate scientific content, findings, and arguments clearly and effectively, both to specialist and non-specialist audiences.

Learning skills

  • The course promotes autonomous study and personal in-depth exploration, providing methodological and theoretical foundations necessary to pursue further training or research in the field of neuroscience with critical thinking and initiative.

Contents

The course aims to provide students with a basic knowledge of the neuro-functional architecture of the human cognitive and emotional processes. In particular, the neuro-functional bases of the nervous system will be provided, as well as the main theories and models on mental functions developed in the field of Cognitive Neuroscience, in order to favor the understanding of the cognitive, emotional and behavioral functioning of the individuals both in the healthy and clinical population.

Detailed program

Prerequisites

This course requires a basic knowledge of anatomy and physiology of the nervous system and its cognitive functions.

Teaching methods

Assessment methods

Textbooks and Reading Materials

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

Field of research
M-PSI/02
ECTS
8
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Degree Course Type
Degree Course
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • ep2016
    Eraldo Paulesu
  • Alice Mado Proverbio
    Alice Mado Proverbio

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics