Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • Calendar
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
You are currently using guest access
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home Calendar My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Anatomy and Kinesiology
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Anatomy and Kinesiology
Course ID number
2526-1-I0201D129
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Kinesiology Course ID number 2526-1-I0201D129-I0201D007M
Course summary SYLLABUS
Course full name Anatomy of The Locomotor System Course ID number 2526-1-I0201D129-I0201D106M
Course summary SYLLABUS
Course full name Special Kinesiology Course ID number 2526-1-I0201D129-I0201D107M
Course summary SYLLABUS
Course full name Introduction To Kinesiology 2 Course ID number 2526-1-I0201D129-I0201D108M
Course summary
Course full name Physics Course ID number 2526-1-I0201D129-I0201D186M
Course summary SYLLABUS
Course full name Kinesiology 2 Course ID number 2526-1-I0201D129-I0201D187M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Al termine lo studente dovrà essere in grado di descrivere accuratamente il movimento dei segmenti articolari del corpo umano utilizzando il lessico appropriato L’insegnamento si propone di sviluppare nello studente la conoscenza della struttura e funzione del corpo umano, dei suoi sistemi ed apparati, con particolare attenzione agli aspetti morfofunzionali dell’apparato locomotore; di sviluppare nello studente la conoscenza della morfologia delle ossa, dei muscoli e delle articolazioni del corpo umano, dei loro reciproci rapporti e della loro funzione; della biomeccanica e cinesiologia articolare. Lo studente dovrà esser in grado di utilizzare in modo appropriato i termini che individuano i piani di riferimento ed i parametri cinesiologici che descrivono il movimento.

Il modulo ha l’obiettivo di permettere la conoscenza e l’apprendimento degli elementi di base di fisica e biomeccanica in funzione della capacità di comprensione ed analisi del movimento del corpo umano, integrando le conoscenze di anatomia e fisiologia del sistema nervoso e le conoscenze di anatomia e fisiologia dell’apparato osteo-mio-articolare. Analizzare anatomia e funzionalità del rachide e degli arti. Descrivere la postura normale eretta e seduta e la locomozione. Conoscenze avanzate di fisiologia dell’apparato osteo-mio-articolare (contrazione muscolare, analisi delle caratteristiche fisiologiche).

II modulo ha l’obiettivo conoscere i presupposti morfologici, biochimici, fisiologici e sociali che contribuiscono a determinare lo stato di salute degli individui, anche in una prospettiva di genere;

Contenuti sintetici

Gli argomenti del insegnamento comprendono le nozioni di anatomia, cinesiologia e biomeccanica delle articolazioni dello scheletro assile e appendicolare. Verrà posta particolare attenzione all’azione dei singoli muscoli o gruppi muscolari cui spettano le diverse modalità di movimento per ogni singola articolazione, di cui si valuteranno i gradi di libertà, le ampiezze articolari, i fattori limitanti i movimenti e la posizione di funzione. Si preciseranno le funzioni muscolari principali affinché i diversi movimenti possano aver luogo e quelle che vi si oppongono (muscoli antagonisti), contribuiscono al movimento (muscoli sinergici) o limitano l’azione di una componente del muscolo agonista (muscoli neutralizzatori). Ogni singolo modulo e’ descritto nel proprio Syllabus di riferimento

Programma esteso

Il programma dettagliato e’descritto all’interno di ogni singolo modulo.

Saranno presentati:

  • Anatomia dell’apparato Locomotore
  • Introduzione alla Cinesiologia 1 & 2
  • Cinesiologia 1 & 2

Prerequisiti

Modalità didattica

didattica in presenza - lezione frontale in modalità erogativa.

Materiale didattico

Slides presentate durante le lezioni
Bibliografia presente nel syllabus di ogni singolo modulo

Periodo di erogazione dell'insegnamento

Primo semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

La verifica e valutazione dell'apprendimento consiste in una prova strutturata come segue:

  • Domande a scelta multipla: Ogni domanda presenta una sola risposta corretta, tranne nei casi in cui sia specificato diversamente, permettendo più di una risposta corretta.
  • Domande aperte: Queste domande hanno uno spazio di risposta predefinito. Le risposte saranno valutate in base alla correttezza e alla coerenza rispetto al quesito richiesto.

I punti totali saranno distribuiti in base al numero di domande presenti.. La durata della prova scritta è di 2 ore e 20 minuti.

Non sono previste prove in itinere.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

After completing the module, the student will be able to accurately describe the movement of the joints and segments of the human body using appropriate terminology. The course aims to develop the student's knowledge of the structure and function of the human body and its systems, with particular focus on the morphofunctional aspects of the musculoskeletal system. Students will gain a thorough understanding of the morphology of bones, muscles, and joints, their interrelationships, and their functions, as well as the biomechanics and kinesiology of joints. Students will also be able to appropriately use terminology related to anatomical reference planes and the parameters used to describe human movement.

The module also aims to provide foundational knowledge of physics and biomechanics to support students’ ability to understand and analyze human movement. This will be achieved by integrating anatomical and physiological knowledge of both the nervous system and the osteo-myo-articular system. Students will analyze the anatomy and function of the spine and limbs, and describe normal posture in standing and sitting, as well as locomotion. Additionally, students will acquire advanced knowledge of the physiology of the osteo-myo-articular system, including muscle contraction and the analysis of its physiological properties.

The module further aims to foster an understanding of the morphological, biochemical, physiological, and social factors that influence individual health status, including considerations from a gender perspective.

Contents

The topics of the course include the notions of anatomy, kinesiology and biomechanics of the axial and appendicular skeletal joints. Particular attention will be paid to the action of the individual muscles or muscle groups responsible for the different modes of movement for each individual joint, whose degrees of freedom, joint widths, factors limiting movements and position of function will be assessed. The main muscle functions will be specified so that the different movements can take place and those that oppose them (antagonist muscles), contribute to movement (synergistic muscles) or limit the action of a component of the agonist muscle (neutralizing muscles). Each single module is described in its own reference syllabus

Detailed program

The detailed program is described within each individual module.

Will be presented:

  • Anatomy of the locomotor system
  • Introduction to Kinesiology 1 & 2
  • Kinesiology 1 & 2

Prerequisites

Teaching form

Lessons in attendance

Textbook and teaching resource

Slides presented during the lessons

Bibliography present in the syllabus of each single module

Semester

First semester

Assessment method

The assessment and evaluation of learning consist of a structured exam that includes:

  • Multiple-choice questions: Each question has only one correct answer, except where stated otherwise, allowing for more than one correct answer.
  • Open-ended questions: These questions have a predefined response space. The answers will be evaluated based on their correctness and coherence with the required query.
    The total points will be divided based on the number of questions present. The duration of the written exam is 2 hours and 20 minutes.

No interim assessments are planned.

Office hours

By appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
Enter

Key information

ECTS
8
Term
First semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
80
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Cristiano Alessandro
    Cristiano Alessandro
  • CL
    Carlo Lanzarini
  • MM
    Mariarosaria Miloso
  • DP
    Daniele Piscitelli

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING

You are currently using guest access (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics