Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 1st year
  1. Neuroanatomy and Neurophysiology
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Neuroanatomy and Neurophysiology
Course ID number
2526-1-I0201D131
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Neuroanatomy Course ID number 2526-1-I0201D131-I0201D105M
Course summary SYLLABUS
Course full name Neuroanatomy 2 Course ID number 2526-1-I0201D131-I0201D193M
Course summary SYLLABUS
Course full name Neurophysiology of Movement Course ID number 2526-1-I0201D131-I0201D194M
Course summary SYLLABUS
Course full name Neurology Course ID number 2526-1-I0201D131-I0201D195M
Course summary SYLLABUS
Course full name Motor Control Course ID number 2526-1-I0201D131-I0201D196M
Course summary SYLLABUS
Course full name Neurophysiology Course ID number 2526-1-I0201D131-I0201D235M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscere e comprendere quali sia il ruolo del sistema nervoso nella generazione del movimento finalizzato.
Durante il corso sarà inoltre evidenziata la correlazione tra struttura e funzione, concetto essenziale per la corretta comprensione degli argomenti proposti, e saranno forniti cenni di patologia come esempi delle conseguenze delle alterazioni a carico degli organi. Le conoscenze e le competenze acquisite consentiranno di relazionarsi in maniera costruttiva con gli specialisti di ambito medico in caso di eventuali necessità rilevate.

Contenuti sintetici

Anatomia del sistema nervoso

Neurofisiologia

Modalità di analisi delle attività nervose

Programma esteso

Descritto nei singoli moduli

Prerequisiti

Conoscenze acquisite nella scuola secondaria di secondo grado

Modalità didattica

Lezioni frontali di tipo erogativo in presenza.
Maggiori dettagli sono descritti nei singoli moduli

Materiale didattico

Libri consigliati nei songoli moduli ed eventuali dispense

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2 semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Prova scritta con 20 test a risposta multipla e 2 domande aperte sugli argomenti del programma, per la verifica estensiva e intensiva delle conoscenze.
Le domande a risposta multipla verteranno sui programmi dei moduli di Neuroanatomia I e II, Neurologia e Neurofisiologia; le domande aperte sui programmi dei moduli di Neurofisiologia del Movimento e Controllo Motorio.
Verrà valutata la correttezza e coerenza delle risposte rispetto al quesito richiesto.
Non sono previste valutazioni intermedie

Indicativamente, le votazioni seguiranno i seguenti intervalli di valutazione:
18-19: preparazione su un numero ridotto di argomenti presenti nel programma, con capacità di trattazione e analisi; competenza
espositiva e lessico non sempre corretti, con una capacità di elaborazione critica limitata;
20-23: preparazione su una parte degli argomenti presenti nel programma, capacità di analisi autonoma limitata, uso di un lessico corretto anche se non del tutto accurato e chiaro e di una capacità espositiva a tratti incerta;
24-27: preparazione su un numero ampio di argomenti trattati nel programma, capacità di analisi critica e di applicazione delle conoscenze ai contesti; uso di un lessico corretto;
28 – 30/30L: preparazione completa ed esaustiva sugli argomenti in programma, capacità di trattazione e di analisi critica dei temi, apacità di riflessione e di collegamento dei temi; padronanza
del lessico e capacità espositiva e di argomentazione articolata.

Orario di ricevimento

su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | ISTRUZIONE DI QUALITÁ | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

The course aims to provide students with a thorough understanding of the role of the nervous system in the generation of goal-directed movement. Particular emphasis will be placed on the relationship between structure and function—an essential concept for the proper comprehension of the topics covered. Selected examples of pathological conditions will be introduced to illustrate the consequences of structural and functional alterations in the organs involved.

The knowledge and skills acquired during the course will enable students to engage constructively with medical professionals, when necessary.

Contents

Nervous system anatomy

Neurophysiology

Method of analyzing nervous activity

Detailed program

Described in the subject's syllabus

Prerequisites

High school knowledge

Teaching form

Lectures in attendance.
Further details are described in each module.

Textbook and teaching resource

Books and handouts suggested in each subjects

Semester

2nd term

Assessment method

20 Written test with multiple choice tests and 2 open questions on the exam program, to extensively and intensively check the knowledge.
Multiple choice tests on programs of Neuroanatomia I and II, Neurologia and Neurofisiologia; open questions on Neurofisiologia del Movimento and Controllo Motorio.
The correctness and consistency of the answers with respect to the question asked will be evaluated.
There are no mid-course evaluations.

Grading will follow the general criteria below:
18–19: Basic understanding of a limited number of topics from the syllabus. Limited critical thinking; exposition and terminology may be inaccurate or unclear.
20–23: Partial coverage of the syllabus topics. Limited independent analysis; generally correct terminology, though not always precise or fluent; exposition may lack clarity.
24–27: Broad coverage of the topics. Good critical analysis and ability to apply knowledge in context; correct and appropriate use of terminology.
28–30/30 cum laude: Complete and in-depth knowledge of all topics in the syllabus. Strong analytical and critical thinking skills; ability to make connections across topics; excellent command of terminology and articulate, well-structured exposition and argumentation.

Office hours

by appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | QUALITY EDUCATION | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
8
Term
Annual
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
68
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • Cristiano Alessandro
    Cristiano Alessandro
  • CP
    Cecilia Perin
  • Giulio Alfredo Sancini
    Giulio Alfredo Sancini
  • AS
    Arianna Scuteri

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
QUALITY EDUCATION - Ensure inclusive and equitable quality education and promote lifelong learning opportunities for all
QUALITY EDUCATION
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics