- Medicine and Surgery
- Single Cycle Master Degree (6 years)
- Medicine and Surgery [H4104D - H4102D]
- Courses
- A.A. 2023-2024
- 2nd year
- Medicine and Society
- Summary
Course Syllabus
Obiettivi
Obiettivo del corso integrato è fornire alla studente le informazioni relative agli aspetti bio-psico-sociali della salute e della malattia, inquadrandole anche in una prospettiva storica che contribuisce alla percezione delle radici e dei fondamentali della "cura" e della relazione con il malato ed economica che consente di comprendere la complessità strutturale del processo di cura.
Il corso integrato costituisce il secondo elemento di continuità per quanto riguarda gli aspetti della formazione legati alle "medical humanities", di cui fanno parte il corso integrato "Humanities" del primo anno, alcuni elettivi degli anni 3-6, il modulo "Clinical Psychology" del corso integrato Neuroscience 2.
Più nel dettaglio:
Il modulo Society and Health I consente agli studenti di acquisire la comprensione dei sistemi sanitari, dei principali determinanti della salute della popolazione , dei principali fattori di rischio delle malattie, dei fattori di rischio e delle principali strategie di promozione e prevenzione della salute pubblica.
Il modulo Society and Health II consente agli studenti di acquisire gli strumenti necessari alla comprensione degli aspetti culturali e sociali della medicina moderna, attraverso l’analisi della sua evoluzione storica ed epistemologica. Le conoscenze fornite costituiscono la base per saper adeguatamente collocare l’attività del medico nell’attuale contesto socio-culturale
I mosuli Behavioral Sciences Communication Skills I-II-III mettono in grado gli studenti di comunicare adeguatamente con i pazienti, seguendo le linee guida riconosciute, con umanità e sensibilità, nelle diverse situazioni e tipologie di malati; gestire le reazioni dei malati alla malattia, regolando adeguatamente il proprio comportamento e le proprie reazioni emotive in tutti i contesti, con i malati e con i colleghi, nonché di comprendere gli elementi psicologici e relazionali nel rapporto medico-paziente; la medicina centrata sulla malattia e la medicina centrata sul paziente.
Competenze da acquisire:
Gestire la comunicazione non verbale, la gestualità e gli atteggiamenti nelle relazioni interpersonali;
Gestire in maniera accogliente le emozioni proprie, del paziente, dei suoi congiunti nel processo di cura;
Formulare possibili strategie formative e comunicative in grado di migliorare la compliance ai trattamenti;
Comunicare con i pazienti e congiunti tenendo conto degli elementi socio-culturali che caratterizzano le relazioni tra persone;
Spiegare al paziente (reale o simulato) contenuti sanitari di prevenzione in modo efficace (fumo, alcool, sostanze psicotrope, alimentazione )
Contenuti sintetici
Comprendere gli aspetti culturali, sociali e relazionali della medicina, tenendo conto della sua storia, l'evoluzione, la struttura sanitaria, i determinanti della salute e fattori di rischio delle malattie, il rapporto medico-paziente e le variabili psicologiche nella relazione medico-paziente Tali conoscenze costituiscono la base per comprendere e collocare adeguatamente nel contesto sociale contemporaneo e internazionale la prassi medica individuale
Programma esteso
Society and Health I:
Introduzione ai concetti di salute e dei sistemi create per fornire assistenza sanitaria alla popolazione;
Introduzione ai determinanti e alle disuguaglianze della salute della popolazione e dei fattori di rischio delle malattie;
Basi epidemiologiche per la valutazione dei determinanti e delle disuguaglianze della salute della popolazione e dei fattori di rischio delle malattie;
promozione e prevenzione della salute pubblica, utilizzando esempi di cambiamento del comportamento/stili di vita, screening, vaccinazione
Society and Health II:
tematiche affrontate dalla storia fino alla modernità: Il concetto di salute - La comprensione del corpo umano - Ospedali e chirurgia - Vaccini: controversie e sfide - La paura delle pandemie e l’avvento della farmacologia - La nascita della Sanità Pubblica - La malattia mentale - Ciarlatanismo medico
Behavioral Sciences Communication Skills I
Il modulo affronta sia aspetti generali relativi alla medicina centrata sul paziente (passaggio dal to cure al to care) le componenti psicologiche e relazionali nel rapporto medico-paziente, compreso il concetto di “alleanza terapeutica”; tratta in esteso i modelli teorici e le **Tecniche di comunicazione (verbale e non-verbale) e gli esistenti protocolli per la comunicazione in ambito medico (**il modello della Calgary Cambridge Interview, la comunicazione di cattive notizie, dell’errore, la gestione di situazioni ad alta emotività espressa, la comunicazione con i minori e la famiglia, le rotture della comunicazione e le strategie recupero. Viene affrontato anche il tema delle **emozioni (**nella comunicazione e relazione medico/paziente, le strategie e tecniche di regolazione e autoregolazione delle emozioni); la dimensione soggettiva dell’esperienza di malattia e l’impatto emotivo sul paziente, la dimensione psicologica nella riposta alla malattia ed alle cure
Behavioral Sciences Communication Skills II
Definizioni di effetto placebo e nocebo sia in relazione ai trattamenti che in termini relazionali; implicazioni nell’uso del placebo per la relazione con il paziente; differenti meccanismi attraverso cui agiscono l’effetto placebo e nocebo.
La percezione di malattia.
Principi di base dell’intervista motivazionale; le cinque fasi del modello del cambiamento (precontemplazione, contemplazione
Prerequisiti
corsi del primo anno: humanities
Modalità didattica
Society and Health I: Lezioni frontali e un lavoro combinato individuale/di gruppo sarà svolto per raggiungere gli obiettivi del corso
Society and Health II: Didattica frontale, lavoro a gruppi con attività riflessiva guidata su testi antichi e moderni relativi ai temi in oggetto.
Behavioral Sciences Communication Skills I: Lezioni frontali, attività riflessive a piccolo gruppo, discussione di casi clinici, simulazione di colloqui clinici, Role-Playing
Behavioral Sciences Communication Skills II: Lezioni frontali, attività riflessive a piccolo gruppo, discussione di casi clinici
Behavioral Sciences Communication Skills III: Colloqui simulati; role play
per le metodologie didattiche vedi le schede dei singolo moduli di insegnamento
Materiale didattico
Society and Health I:
Dispense e articoli selezionati da riviste internazionali peer-reviewed
Society and Health II:
Porter R. The Cambridge History of Medicine. Cambridge: University Press, 2006
Behavioral Sciences Communication Skills I
Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018 (UK)
Skills for Communicating with Patients, 3rd Edition Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper, CPD press, 2013 (ITA e UK)
R. Buckmann, Difficult Conversations in Medicine: Strategies That Work in Breaking Bad News, 2010, SAGE (UK)
R. Buckmann, How to Break Bad News: A Guide for Health Care Professionals (UK)
J. Groopman, How Doctors Think, 2008 (ITA e UK
L. Sanders 2010; Every patient tells a story, Penguin (ITA e UK)
Behavioral Sciences Communication Skills II
Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018
The patient’s brain: the neuroscience behind the doctor patient relationship, Oxford Press, 2011
Behavioral Sciences Communication Skills III
Periodo di erogazione dell'insegnamento
I e II semestre
Modalità di verifica del profitto e valutazione
La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving
Society and Health I: Esame scritto: domande a risposta multipla
Society and Health II: Esame scritto: domande a scelta multipla, su competenze conoscitive e interpretative
Behavioral Sciences Communication Skills I-II-III La prova di valutazione misura il livello delle conoscenze acquisite, il livello di ragionamento induttivo, deduttivo e di problem solving.Comprende discussione di problemi, analisi di casi e domande aperte di tipo concettuale
Orario di ricevimento
su appuntamento, vedere i singoli moduli
Sustainable Development Goals
Aims
The aim of the integrated course is to provide the student with information related to the bio-psycho-social aspects of health and disease; they are framed in an historical and economical perspective which contributes to a deeper understanding of the roots and core principles of caring and of the doctor-patients relationship helping the students to understand the structural complexity of caring.
This integrated course is the second element of the "medical humanities" pillar that include: first year "Humanities" integrated course, some electives from years 3-6, the "Clinical Psychology" module " of Neuroscience 2 integrated course.
More in detail:
the Society and Health module introduces participants to health systems, the main determinants of population health and the main disease risk factors, the main public health promotion and prevention strategies
the Society and Health II module provides students with the tools for understanding the cultural and social aspects of modern medicine, through the analysis of its historical and epistemological evolution. The knowledge provided is the basis for knowing how to properly place the activity of the physician in the current socio-cultural context
Modules Behavioral Sciences Communication Skills I-II-III help students to acquire the appropriate communication skills for communicating, with patients, following the recognized guidelines, with humanity and sensitivity, in the different situations and with different types of patients; students will learn how to manage patients' reactions to the disease and to regulate their own behavior and their emotional reactions in the professional interactions with patients and colleagues and to understand psychological and relational elements in the patient-doctor relationship; disease-centred medicine and patient-centred medicine.
Skills acquired:
managing non-verbal communication, gestures and attitudes in interpersonal relationships;
being able to regulate the emotions of the patient, of his relatives and of the clinician in the treatment process;
formulating possible training and communication strategies to improve treatment compliance;
communicating with patients and their relatives in respect with the socio-cultural background elements
explaining the patient (real or simulated) preventive health contents effectively (smoking, alcohol, psychotropic substances, nutrition)
Contents
Understanding the cultural, social and relational aspects of medicine, taking into account its history, evolution, sanitary structure, the main determinants of population health and risk factors of disease and patient-doctor relationship and the psychological variables affecting patient-doctor relationship. This knowledge is the basis for understanding and adequately placing individual medical practice in the contemporary and international social context
Detailed program
Society and Health I:
Introduction to the concept of health and the systems created to provide health care to the population.
Introduction to determinants of and inequalities in population health and risk factors of disease;
Epidemiological basis for assessing the determinants of and inequalities in population health and risk factors of disease.
Promotion and prevention of public health, using examples from health behavior change, screening, vaccination
Society and Health II:
the following themes will be dealt with, starting from the history up to the modernity: The concept of health - The understanding of the human body - Hospitals and surgery - Vaccines: controversies and challenges - Fear of Pandemics and the rise of pharmacology – The birth of Public Health - Mental disease -Quackery
Behavioral Sciences Communication Skills I
The module addresses both general aspects related to patient-centered medicine (transition from “to cure” to “to care” and from Doctor centered vrs Patient Centered Medicine ); the psychological factors affecting the doctor-patient relationship, psychological response to illness and treatment, including the concept of "therapeutic alliance"; theoretical models and specific communication techniques (verbal and non-verbal) are presented an discussed: the most common and well known existing protocols for communication in the medical field (e.g.the Calgary Cambridge Interview model, the Bukman model for breaking bad news, error disclosure, managing conflict and escalation , communication with children and the family, communication breakdowns and recovery strategies. The role of emotions in communication and in the doctor / patient relationship and strategies and techniques of emotion regulation and self-regulation are presented; a key point is the focus on the doctor emotional for a better clinical efficacy
Behavioral Sciences Communication Skills II
Definitions of placebo and nocebo effect both in relation to treatments and in relational terms; implications in the use of placebo for the relationship with the patient; different mechanisms through which the placebo and nocebo effect act.
The perception of illness.
Basic principles of motivational interview; the five phases of the model of change (precontemplation, contemplation, preparation, action, maintenance).
Behavioral Sciences Communication Skills III
To conduct a motivational interview,
to conduct a clinical interview according to the principles of the Calgary Cambridge model;
Prerequisites
first year courses : humanities
Teaching form
Society and Health I: Lectures and combined individual/group work will be conduct to address the aim of the course
Society and Health II: Frontal teaching, group work on ancient and modern texts with tutored reflexive activity
Behavioral Sciences Communication Skills I: Lectures, reflective activities in small groups, clinical cases., clinical conversations simulations, role-playing
Behavioral Sciences Communication Skills II: Lectures, reflective activities in small groups, exercise on case report
Behavioral Sciences Communication Skills III: Simulated interview; role play
Teaching methods: see details in individual teaching modules
Textbook and teaching resource
Society and Health I:
Handouts and selected paper from international peer-reviewed journal
Society and Health II
Porter R. The Cambridge History of Medicine. Cambridge: University Press, 2006
Behavioral Sciences Communication Skills I
Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018 (UK)
Skills for Communicating with Patients, 3rd Edition Jonathan Silverman, Suzanne Kurtz, Juliet Draper, CPD press, 2013 (ITA e UK)
R. Buckmann, Difficult Conversations in Medicine: Strategies That Work in Breaking Bad News, 2010, SAGE (UK)
R. Buckmann, How to Break Bad News: A Guide for Health Care Professionals (UK)
J. Groopman, How Doctors Think, 2008 (ITA e UK )
L. Sanders 2010; Every patient tells a story, Penguin (ITA e UK)
Behavioral Sciences Communication Skills II
Communication Skills for Medicine, 4e Lloyd et al., Elsevier, 2018
The patient’s brain: the neuroscience behind the doctor patient relationship, Oxford Press, 2011
Behavioral Sciences Communication Skills III
Semester
I and II term
Assessment method
Final assessment is aimed at measuring:knowledge, inductive and deductive reasoning abilities,problem solving ability.
Society and Health I: multiple choice questions
Society and Health II: Written exam: multiple choice knowledge based questions to assess also interpretative skills
Behavioral Sciences Communication Skills I-II-III: The final test measures the level of knowledge, the level of inductive and deductive reasoning, and problem solving ability. It includes discussion of problems, analysis of clinical cases and open conceptual questions
Office hours
on appointment , see each unit