Skip to main content
If you continue browsing this website, you agree to our policies:
  • Condizioni di utilizzo e trattamento dei dati
Continue
x
e-Learning - UNIMIB
  • Home
  • My Media
  • More
Listen to this page using ReadSpeaker
English ‎(en)‎
English ‎(en)‎ Italiano ‎(it)‎
 Log in
e-Learning - UNIMIB
Home My Media
Percorso della pagina
  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Ostetricia [I0102D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 2nd year
  1. Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research
Course ID number
2526-2-I0102D012
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research - 1 Course ID number 2526-2-I0102D012-I0102D038M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Midwifery, Gynaecological and Neonatal Research - 5 Course ID number 2526-2-I0102D012-I0102D038M-T5
Course summary SYLLABUS
Course full name Statistics in Medical Research - 1 Course ID number 2526-2-I0102D012-I0102D039M-T1
Course summary SYLLABUS
Course full name Statistics in Medical Research - 5 Course ID number 2526-2-I0102D012-I0102D039M-T5
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

  • Italiano ‎(it)‎
  • English ‎(en)‎
Export

Obiettivi

Conoscenza e capacità di comprensione

  • conoscere le basi teoriche della metodologia della ricerca scientifica, con particolare riferimento alla formulazione di un quesito di ricerca e all'approccio evidence-based
  • comprendere le principali fonti di letteratura scientifica, la struttura degli articoli scientifici e i principi del pensiero critico
  • conoscere le modalità di raccolta, classificazione e analisi dei dati nell’ambito della realtà professionale e clinica.

Conoscenza e capacità di comprensione applicate

  • formulare un quesito di ricerca chiaro e pertinente, utilizzando modelli riconosciuti (es. PICO)
  • ricercare, selezionare e comprendere articoli scientifici, valutandone la qualità metodologica e la rilevanza clinica
  • applicare le competenze acquisite per raccogliere, organizzare e analizzare dati provenienti dall’ambiente professionale, con attenzione alla validità e all’etica

Autonomia di giudizio

  • sviluppare la capacità di valutare criticamente le fonti di informazione scientifica, distinguendo tra evidenze affidabili e contenuti non validati
  • mostrare consapevolezza dei limiti metodologici della ricerca e dei fattori che possono influenzare l’analisi dei risultati

Abilità comunicative

  • comunicare in modo chiaro e preciso i risultati della ricerca bibliografica e/o dell’analisi dati, sia in forma scritta che orale
  • utilizzare il linguaggio scientifico appropriato per interagire con colleghi, tutor e altri professionisti, anche in contesti multidisciplinari
  • esporre i contenuti in modo strutturato, coerente e basato su fonti attendibili

Capacità di apprendere

  • sviluppare un approccio autonomo e critico all'apprendimento, orientato alla consultazione di fonti scientifiche aggiornate
  • acquisire strumenti per il lifelong learning attraverso l’utilizzo di banche dati, riviste scientifiche e linee guida
  • migliorare la propria pratica professionale integrando le evidenze scientifiche nei processi decisionali

Contenuti sintetici

Il corso fornisce fondamenti della ricerca nella Midwifery. Fornisce inoltre le nozioni di base sulla raccolta e l’elaborazione statistica di dati sanitari.

Programma esteso

Il programma esteso è consultabile nel Syllabus dei singoli moduli che compongono l’insegnamento

Prerequisiti

Nessuno

Modalità didattica

La modalità didattica è consultabile nei syllabus dei singoli moduli che compongono l'insegnamento.

Materiale didattico

La bibliografia è consultabile nel Syllabus dei singoli moduli che compongono l'insegnamento e i materiali didattici (slides, articoli, tracce di lavoro, articoli scientifici) verranno caricati sulla pagina e-learning dedicata ai singoli moduli.

Periodo di erogazione dell'insegnamento

II semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

L'esame finale ha l'obiettivo di accertare l'acquisizione delle conoscenze e la comprensione dei contenuti del programma.
Si compone di una prova scritta seguita da un colloquio.
L'esame scritto è costituito da esercizi, domande a risposte chiusa (vero/falso, corrispondenze, quiz a scelta multipla) e a risposta aperta breve, sui contenuti trattati in entrambe le Unità Didattiche.
L'esame orale prevede la restituzione dello scritto e un colloquio sui temi affrontati a lezione nell'Unità Didattica di Ricerca Ostetrico-ginecologica-neonatale.
Ai fini della valutazione sarà considerato anche l'utilizzo della corretta terminologia.

Orario di ricevimento

Su appuntamento

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE | PARITÁ DI GENERE
Export

Aims

Knowledgement and ability to understand

  • know the theoretical basis of scientific research methodology, with particular reference to the formulation of a research question and the evidence-based approach
  • understand the main sources of scientific literature, the structure of scientific articles and the principles of critical thinking
  • know how to collect, classify and analyse data in the context of professional and clinical reality.

Applying Knowledge and Understanding

  • formulate a clear and relevant research question, using recognised models (e.g. PICO)
  • search, select and understand scientific articles, evaluating their methodological quality and clinical relevance
  • apply acquired skills to collect, organise and analyse data from the professional environment, with attention to validity and ethics

Making Judgements

  • develop the ability to critically evaluate sources of scientific information, distinguishing between reliable evidence and non-validated content
  • show awareness of the methodological limitations of research and factors that may influence the analysis of results

Communication skills

  • communicate clearly and precisely the results of bibliographic research and/or data analysis, both in written and oral form
  • use appropriate scientific language to interact with colleagues, tutors and other professionals, also in multidisciplinary contexts
  • expose content in a structured, coherent and source-based manner

Learning skills

  • develop an autonomous and critical approach to learning, oriented towards the consultation of up-to-date scientific sources
  • acquire tools for lifelong learning through the use of databases, scientific journals and guidelines
  • improve their professional practice by integrating scientific evidence into decision-making processes.

Contents

The course provides fundamentals of Midwifery research process.
It also provides basic knowledges about health data collection and analisys.

Detailed program

The extended programme can be found in the Syllabus of the individual modules that make up the course.

Prerequisites

None

Teaching form

The teaching methodology used in the course can be found in the Syllabus of the individual modules that make up the course.

Textbook and teaching resource

The bibliography can be consulted in the Syllabus of the individual modules that make up the course, and the teaching materials (slides, articles, work tracks, scientific papers) will be uploaded on the e-learning page dedicated to the individual modules.

Semester

II semester

Assessment method

The final exam aims to assess the acquisition of knowledge and understanding of the program content.
It consists of a written exam followed by an interview.
The written exam consists of exercises, closed-ended questions (true/false, matching, multiple-choice quizzes) and short open-ended questions, on the content covered in both Didactic Units.
The oral examination will involve the discussion of the written exam and an interview on the topics covered in lecture in the Obstetrical-Gynecological-Neonatal Research Didactic Unit.
The use of correct terminology will also be considered for evaluation.

Office hours

On appointment

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING | GENDER EQUALITY
Enter

Key information

ECTS
4
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
44
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • LA
    Laura Antolini
  • SF
    Simona Fumagalli
  • DG
    Daniele Giardiello
  • AN
    Antonella Nespoli
  • EP
    Edda Pellegrini
  • VZ
    Virna Franca Zobbi

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING - Ensure healthy lives and promote well-being for all at all ages
GOOD HEALTH AND WELL-BEING
GENDER EQUALITY - Achieve gender equality and empower all women and girls
GENDER EQUALITY

You are not logged in. (Log in)
Policies
Get the mobile app
Powered by Moodle
© 2025 Università degli Studi di Milano-Bicocca
  • Privacy policy
  • Accessibility
  • Statistics