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  1. Medicine and Surgery
  2. Bachelor Degree
  3. Fisioterapia [I0201D]
  4. Courses
  5. A.A. 2025-2026
  6. 3rd year
  1. Special Rehabilitation Pathways
  2. Summary
Insegnamento con unità didattiche Course full name
Special Rehabilitation Pathways
Course ID number
2526-3-I0201D146
Course summary SYLLABUS

Blocks

Skip Teaching units

Teaching units

Course full name Geriatric Rehabilitation Course ID number 2526-3-I0201D146-I0201D158M
Course summary SYLLABUS
Course full name Pediatric Rehabilitation Course ID number 2526-3-I0201D146-I0201D159M
Course summary SYLLABUS
Course full name Amputee Rehabilitation Course ID number 2526-3-I0201D146-I0201D163M
Course summary SYLLABUS
Course full name Riabilitazione e Otorinolaringoiatria Course ID number 2526-3-I0201D146-I0201D230M
Course summary SYLLABUS
Course full name Riabilitazione Domiciliare, Ospedale e Territorio Course ID number 2526-3-I0201D146-I0201D231M
Course summary SYLLABUS

Course Syllabus

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Obiettivi

L’insegnamento propone le principali tecniche specialistiche presenti nei diversi ambiti del panorama riabilitativo relative agli ambiti: geriatrico, pediatrico, della deglutizione, dell’amputazione e della riabilitazione a domicilio

**Descrittore di Dublino 1 – Conoscenza e capacità di comprensione **

Comprendere le differenze biologiche e socioculturali che influenzano la salute.
Conoscere i problemi relativi al recupero funzionale nel paziente complesso con disabilità non emendabili di origine acuta o cronico degenerativa.

Descrittore di Dublino 2 – Conoscenza e capacità di comprensione applicate

Saper attuare le metodologie appropriate comprese quelle con utilizzo di mezzi fisici o strumentali.
Saper affrontare la pianificazione dell'intervento nell'ambito di situazioni particolarmente complesse di pluripatologia.

Descrittore di Dublino 3 – Autonomia di giudizio
Riflessioni sull'aspetto sociale della disabilità
Sviluppare la capacità di aggiornamento continuo sulle tematiche dell'insegnamento

Descrittore di Dublino 5 – Capacità di apprendimento
Integrare autonomamente nuove conoscenze sull'argomento nella propria pratica professionale

Contenuti sintetici

La riabilitazione nel paziente fragile
La riabilitazione nel paziente pediatrico
La riabilitazione nel paziente con disturbi della deglutizione
La riabilitazione nel paziente a domicilio
La riabilitazione nel paziente amputato
I contenuti specifici sono descritti nei singoli moduli

Programma esteso

Contenuto nei singoli moduli

Prerequisiti

Conoscenze dei trattamenti riabilitativi delle patologie più comuni sia ortopediche che neurologiche

Modalità didattica

L'insegnamento prevede:
Lezioni frontali che si svolgono come didattica erogativa.
Esercitazioni che si svolgono come didattica erogativa e/o
interattiva.
Si avvale di supporti particolari per la didattica interattiva (es. Wooclap).
Si avvale di presentazione/discussione di casi clinici.

Materiale didattico

Bibliografia per singolo modulo , testi e slide dei docenti

Periodo di erogazione dell'insegnamento

2° semestre

Modalità di verifica del profitto e valutazione

Esame unico per tutti i moduli

Quiz a risposta singola con 5 risposte di cui una sola esatta (50) 10 per ciascun modulo

2 Domande a Risposta Aperta

Prova orale su valutazione dei docenti
Verrà valutata la correttezza e coerenza delle risposte rispetto al quesito richiesto.

Non sono previste prove in itinere

Orario di ricevimento

Su appuntamento
antonella.martinelli@unimib.it

Sustainable Development Goals

SALUTE E BENESSERE
Export

Aims

The teaching proposes the main specialized techniques present in the different areas of the rehabilitation landscape related to the areas: geriatric, pediatric, swallowing, amputation, and home rehabilitation

Dublin Descriptor 1 – Knowledge and understanding

Understand biological and sociocultural differences affecting the health of this special people
Know the problems related to functional recovery in the complex patient with non-amendable disabilities of acute or chronic degenerative origin.
**** Dublin Descriptor 2 – Applying knowledge and understanding****

Know how to implement appropriate methodologies including those using physical or instrumental means.
Know how to deal with intervention planning in the context of particularly complex multi-pathology situations.
Dublin Descriptor 3 – Making judgments
Reflections on the social aspect of disability
Develop capacity for continuous updating in healthcare

Dublin Descriptor 5 – Learning skills

Autonomously integrate new knowledge on the topic rehabilitation into professional practice

Contents

Rehabilitation in the frailty patient
Rehabilitation in the pediatric patient
Rehabilitation in the patient with swallowing disorders
Rehabilitation in the homebound patient
Rehabilitation in the amputee patient

The contents are described within each module

Detailed program

Detailed program described within each module

Prerequisites

Knowledge of rehabilitation treatments of common orthopedic and neurological conditions

Teaching form

Teaching involves:
Lectures that take place as dispensed teaching.
Tutorials that take place as didactic disbursement and/or
interactive.
Makes use of special media for interactive teaching (e.g., Wooclap).
Makes use of presentation/discussion of clinical cases.

Textbook and teaching resource

Bibliography for individual module , texts and slides from lecturers

Semester

2nd semester

Assessment method

Single exam for all modules

Single-answer quizzes with 5 answers of which only one is correct (50) 10 for each module

2 Open Questions

Oral test (optional, on evaluation of the teacher )
The correctness and consistency of the answers with respect to the question asked will be evaluated.

There will be no in-progress tests

No intermediate evaluations

Office hours

By appointment
antonella.martinelli@unimib.it

Sustainable Development Goals

GOOD HEALTH AND WELL-BEING
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Key information

ECTS
5
Term
Second semester
Activity type
Mandatory
Course Length (Hours)
56
Language
Italian

Staff

    Teacher

  • GC
    Gabriele Ceruti
  • AL
    Alessandro Lopiccoli
  • AM
    Antonella Martinelli
  • ET
    Eleonora Tobia

Students' opinion

View previous A.Y. opinion

Bibliography

Find the books for this course in the Library

Enrolment methods

Manual enrolments
Guest access

Sustainable Development Goals

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GOOD HEALTH AND WELL-BEING

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